Napster изпревари по продажби iTunes след успешно навлизане в Европа
Услугата за продажба на музика онлайн Napster набра значителна преднина пред основния си конкурент iTunes. Силното представяне на Napster се дължи на пускането на услугата във Великобритания в сряда.
Napster изненада множество специалисти в сектора, отваряйки в сряда онлайн магазина си във Великобритания, докато се очакваше навлизането му на европейския пазар да се осъществи в края на лятото.
От Apple все още отказват да съобщят точната дата на стартирането на първия музикален магазин iTunes в Европа, като отварянето му е предвидено за края на годината.
Преднината над iTunes в момента се оценява като много важна за Napster. Преди 6 месеца в САЩ услугата на Apple го изпревари значително и досега беше доста по-напред по продажби.
„Музикалният пазар в Обединеното кралство се изчислява на 2 млрд. долара. Той е третият по големина в света, следователно е много важен за нас”, заявява Кристофър Горог, изпълнителен директор на Roxio, американският софтуерен производител, който притежава Napster.
Ценовата война вече започна
Napster се впуска на европейския пазар в момент, когато конкуренцията вече е доста ожесточена. Основният му конкурент, британската OD2, в средата на седмицата обяви, че ще намали наполовина цената за доставка на 5 от най-големите си клиенти – сайтове за купуване на музика онлайн, за да запази лидерската си позиция в Европа. Тези клиенти са именно: Wanadoo, Tiscali, Coca-Cola, Virgin Megastores и MSN на Microsoft.
Новината за засилването на конкуренцията и свалянето на цените се посрещна благоприятно от музикалния сектор.
Все по-масовото използване на мрежите за обмен на пиратски музикални файлове се смята за една от основните причини за упадъка на музикалната индустрия на Стария континент.
„Навлизането на Napster в Европа е доказателство, че интернет стратегията ни в момента е в процес на развитие. Надяваме се скоро да се появят и други законни онлайн музикални услуги”, казва Джей Берман, директор на Международната федерация на звукозаписната индустрия.
През следващия един месец каталогът на Napster е достъпен на адрес
http://www.napster.co.uk, като той ще включва 700 000 заглавия.
Обявената цена за песен е 1,09 лири (1,62 евро) и 0,99 лири (1,47 евро) за абониралите се за услугата.
Клиентите на Napster ще могат и да слушат музика онлайн ("stream"), без да имат възможност да я записват, като месечният абонамент за това е 9,99 лири (14,84 евро).
След като узакони бизнеса си, Napster отново се появи на музикалния пазар през октомври в САЩ. Оборотът му оттогава досега е достигнал 9,7 млн. долара.
Продажбите на iTunes пък са достигнали над 70 млн. долара от пускането му през април 2003 г.